top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר לירון קוגן

כריתת רחם בסיוע רובוט

שחרור מוקדם מביה״ח לאחר כריתת רחם בסיוע רובוט

בהתוויה של סרטן רירית הרחם או צוואר הרחם.

כריתת רחם בסיוע רובוט דה וינצ'י
כריתת רחם בסיוע רובוט דה וינצ'י


פברואר 2020


רקע:

בשנים האחרונות חלה מהפכה בתחום הכירורגיה הגינקואונקולוגית. מניתוחים גדולים, רדיקליים, מדממים וארוכים מאוד עברנו לכירורגיה זעיר פולשנית מדויקת ומכוונת, עם מינימום נזק לאיברים חיוניים. מהחלמה הדורשת חמישה ימי אשפוז, הסטנדרט הטיפולי במרבית המקרים כיום הוא שחרור תוך 24 שעות עם כאב נשלט בטיפול פומי לאחר ניתוח רובוטי או לפרוסקופי והחלמה מהירה בבית.

במאמר שפורסם בעיתון המקצועי Gynecologic Oncology ע"י Tyson Matern וחבריו מאוניברסיטת נבדה שבארה"ב, נסקרו גיליונותיהם הרפואיים של 254 חולות שנותחו בשנים 2012-2016 עם ממאירויות אלו. שחרור מהיר הוגדר כשחרור מביה"ח פחות מ-12 שעות מאז מועד הקבלה. המאמר מדגיש את מהירות ההתאוששות לאחר כריתת רחם בסיוע רובוט, ניתוח שמאפשר דיוק כירורגי מקסימלי תוך פגיעה מינימלית באיברים חיוניים.


תוצאות:

מתוך 254 נשים, 104 שוחררו תוך 12 שעות (40.9%). מספר גורמים נבדקו ונמצאו כמעכבים פוטנציאליים של שחרור מהיר מביה"ח: הקאות לאחר הניתוח, טיפול בלתי מספק בכאב שלאחר הניתוח, ניתוח ארוך מ-3 שעות, גידול של מעל 150 גרם, ניתוח שמתחיל לאחר השעה 15:00, היסטוריה של פקקת ורידים, גיל מעל 75, השמנה. שיעור הסיבוכים והאשפוזים החוזרים לאחר הניתוח היה דומה בנשים ששוחררו תוך 12 שעות לעומת נשים ששהו בביה"ח מעל 12 שעות.


מסקנה:

שחרור מוקדם לאחר כריתת רחם בסיוע רובוט בהתוויות של סרטן רירית וצוואר הרחם הוא אפשרי ובטוח.

מספר גורמים אותרו כמעכבי שחרור מוקדם וחלקם יכול להיות מתוקן בקלות.


בבריאות, ד"ר לירון קוגן



bottom of page